Team Coaching

  • "Hoe halen wij het maximale rendement uit het team?"
  • "Wat zijn de onderliggende patronen in het team?"
  • "Hoe wordt het onderlinge plezier vergroot?"
  • "Hoe zorgen wij ervoor dat het team in een veranderopgave meegaat?"

Waarom

Teamcoaching gaat over inzicht in de dynamiek binnen het team en daarmee ook over optimaal samenwerken. Daardoor ontstaat er meer ruimte voor plezier in de samenwerking en focus op resultaat en effect. De teamontwikkelingsprogramma’s bieden de mogelijkheid om met uiteenlopende thema’s aan de slag te gaan. 

Bij teamcoaching ondersteunt AC&T teams in hun ontwikkelingsproces, door het beïnvloeden van de onderlinge interactie en die met de omgeving. Het doel is om het team als geheel beter te laten functioneren.

AC&T gaat daarbij in op de onderliggende psychologische mechanismen om teamgedrag, functioneel en disfunctioneel, scherp te krijgen. Er wordt gestart vanuit het hoe en waarom. Vervolgens wordt een sfeer en context van vertrouwen gecreëerd zodat antwoorden vanuit het team zelf komen, via actie en reflectie. In die zin liggen nieuwsgierigheid, verwondering, verbazing, interesse en inlevingsvermogen aan de basis van deze teamaanpak.

Onze uitgangspunten:

  • De autonomie van de teamleden
  • Potentieel staat centraal
  • Bewust omgaan met belemmerende overtuigingen
  • Leren door te doen en reflecteren
  • Leren in de werkcontext

Resultaat teamcoaching

  • Het team herkent en erkent onderliggende patronen
  • De kwaliteiten van ieder teamlid zijn inzichtelijk en worden effectief in het team ingezet
  • Er wordt effectiever samengewerkt en gecommuniceerd
  • Het is gezelliger en plezieriger om samen te werken
  • Besluiten worden gedragen genomen
  • Er wordt meer resultaatgericht gewerkt

Aanpak teamcoaching

Teamontwikkeling is maatwerk. De interventies die AC&T inzet zijn toegespitst op de fase waarin team en organisatie zich bevinden en de behoefte die beiden hebben.

Er wordt meestal in vier fasen gewerkt: van diagnose (analyse) via bewustwording (inzicht in jezelf en anderen) naar ontwikkeling (binding en focus creëren) en onderhoud (vasthouden van geleerde). Dit start vaak met een 360 graden feedback en bijbehorende individuele gesprekken met medewerkers. Mede op basis hiervan wordt het definitieve programma ingevuld.

De teamspecifieke situatie en doelstellingen bepalen uiteindelijk de duur, aanpak en inzet van methodieken en tools. Centraal staat het ervaringsgerichte leren: doen, daarop met elkaar reflecteren en dit koppelen aan de gestelde doelen, altijd interactief, op basis van hetgeen zich in het hier-en-nu voordoet. Daarbij worden medewerkers bewust van hun gedrag en ontwikkelen ze alternatief gedrag. Ze ervaren wat dit oplevert.